• IDEJAS, KĀ DRĒGNU BRĪVDIENU PAVADĪT SALASPILĪ UN TĀS APKĀRTNĒ

Šodien, kad  laikapstākļi aiz loga nelutina, bet ārā pavadīt laiku tomēr vajadzētu un arī gribētos, radās ātrā ideja aizbraukt uz Salaspili un apmeklēt Nacionālo botānisko dārzu, kur šobrīd zied alojas.

Bet ar botānisko dārzu mūsu ekskursija nebeidzās…

Nacionālais Botāniskais dārzs

Jāatzīst, ka līdz šim nebija sanācis pabūt Nacionālajā botāniskajā dārzā Salaspilī, kurā atrodas lielākā augu kolekcija Baltijā ar vairāk nekā 14 000 augu. Kopš 1992. gada dārzs ar likumu atzīsts par valsts nozīmes izglītības, kultūras un zinātnes objektu.

Ideja par botāniskā dārza apmeklējumu radās no rīta, kad laiks aiz loga šķita drēgns un garākām pastaigām ārā ne tik piemērots. Botāniskie dārzi vienmēr ir lieliska ideja pastaigām, ja pastaigas laikā gribas arī mazliet sasildīties un gūt baudījumu acīm. Lieliski, ka arī attālums no Rīgas ir pavisam neliels, bērni nepaspēj nogurt ceļā. Tiem, kas pārvietojas ar sabiedrisko transportu – dārzs atrodas blakus dzelzceļa stacijai.

Kad nonākam pie botāniskā dārza, nopērkam biļetes, novietojam auto un dodamies cauri āra ekspozīcijai uz oranžēriju, kuras kolekcijas sākušas veidoties 1956. gadā. Āra kolekcijas apskatei protams tagad nav īstais laiks. Bet skaidrs, ka šeit noteikti atgriezīsimies, kad viss sāks ziedēt un uz kādu no gadatirgiem, kas šeit notiek. Teritorijā pamanījām arī bērnu rotaļu laukumiņu. Pirmais iespaids kā par ģimenei ļoti draudzīgu vietu.

Nonākot oranžērijā, atstājam ziemas drēbes garderobē, jo temperatūra iekšā ir tīri vasarīga – atbilstoša šeit pieejamajām četrām zālēm – sukulentu zāle, siltā subtropu zāle, vēsā subtropu zāle un tropu zāle. Oranžērijas komplekss ir samērā jauns – atklāts 2015. gadā. Laipna darbiniece mums izstāsta pašu svarīgāko par uzturēšanos šeit un dodamies iekšā.

Oranžērijas centrālajā daļā uzreiz var manīt tās lepnumu – sukulentu kolekciju un pašlaik ziedošās alojas. Tām par godu šajās brīvdienās norisinās “Alojes rapsodijas” pasākums, kad oranžērija vakara stundās ir izgaismota, un ir iespēja piedalīties izzinošās ekskursijās. Bet mēs esam pa dienu un mēģinām izzināt visu paši izstaigājot visas četras zāles. Jāsaka, ka bērni ir sajūsmā, jo bez šeit redzamajiem dažādajiem viņiem pazīstamajiem augiem – banāniem, dažādiem citrusiem, kafiju, ir paslēpušies arī citi iemītnieki… bruņurupuči, gliemeži, zivis un putniņi. Es savukārt priecājos par milzīgā izmēra augiem, kas mums mājās ir kā telpaugi. Tāpat caur stikla sienām var redzēt arī vairākas slēgtās zāles, kurās notiek darbs ar augu kolekcijām, kā arī citiem ar augu pavairošanu saistītiem darbiem.

Skaisti un izglītojoši pavadīts laiks vietā, kur noteikti atgriezīsimies citā sezonā.

VĒRTS ZINĀT (informācija uz apmeklējuma laiku)

• Ieeja

Maksas (2023. gada ziemas sezonas cenas, apvienotā biļete – Oranžērija+Āra ekspozīcija):

• Pieaugušajiem – 6 eiro,
    • skolēniem, studentiem, pensionāriem – 4 eiro,
    • pirmsskolas vecuma bērniem – bez maksas,
    • ģimenes biļete (2 pieaugušie un bērni līdz 18 gadu vecumam) – 10 eiro
    • stāvlaukums automašīnai – 2 eiro
  • Objekta pieejamība

Apmeklējuma laikā – ziemā – āra ekspozīcija piemērota visām apmeklētāju grupām, oranžērijas 1. stāvs piemērots visām apmeklētāju grupām, uz otro stāvu gan manīju tikai kāpnes.

• Nepieciešamais laiks

Iekštelpām apmēram 1 stunda, āra teritorijām vairāk

• Apkārtējā vide

Dārzs, ēkas

• Pieejamā infrastruktūra

Celiņi, atpūtas vietas, informatīvie stendi, audiogids

Nacionālā botāniskā dārza oranžērija

Daugavas muzejs

Salīdzinoši netālu (10 km) atrodas atrodas otrs mūsu apskates objekts – Daugavas muzejs Doles salā. Šeit gan esmu bijusi, bet kaut kad senos skolas laikos.

Jau pati sala ir ģeogrāfiski nozīmīga, jo tā ir lielākā sala Daugavā, neskatoties uz to, ka daļa no tās ir appludināta būvējot Rīgas HES, samazinot tās garumu no vairāk kā 9 km uz 4 km.

Sala ir diezgan piesnigusi un pa sniegotajiem ceļiem drīz vien nokļūstam pie muzeja teritorijas. Teritorija ir privātīpašums un pastaiga pa parku un muzejā, kas atrodas 1898. gadā būvētajā Doles muižā, ir maksas. Tomēr tā ir ļoti simboliska – par 2 pieaugušajiem un diviem bērniem samaksājam tikai 4 eiro. Izvēlamies vispirms pastaigu pa Doles muižas parku un pēc tam sildīties, apskatot muzeja iekštelpu ekspozīciju.

Parks ir gana piesnidzis un vietām tikai iestaigātas pēdas, bet galvenos objektus ejam aplūkot. Tie ir izvietoti tādā kā brīvdabas ekspozīcijā. Apskatām Zvejnieku sētu „Mellupi”, lašu un nēģu taču (aizsprostu) rekonstrukciju, piemiņas ansambli Doles salas un apkārtnes applūdinātajām mājām un vēl vairākus objektus, tai skaitā vairākus dižkokus. Skaidrs, ka arī šeit labāk pastaigāties vasarā vai skaistā rudenī, kad koki gar Daugavu ir iekrāsojušies.

Pēc nelielās pastaigas dodamies uz Doles muižas ēkā izveidoto Daugavas muzeju. Muiža ar pārvaldnieka māju un parku iekļauta Latvijas valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā. Muzejs ir izveidots ar mērķi izglītot sabiedrību par Daugavas ielejas un Salaspils novada kultūras un dabas pamatvērtībām. Šeit var uzzināt Daugavas krastu vēsturi no pašiem senākajiem laikiem līdz mūsdienām – kā dzīvoja cilvēki, kādi kari gājuši pāri, kā Daugavu un cilvēkus tās krastos ietekmējusi HES būvniecība. Ļoti daudz interaktīvas informācijas, kas izvietota tādos kā Daugavas lokos. Nelielajās muzeja telpās un padomāts arī par bērniem, kam šeit pieejama spēle par Daugavā sastopamajām zivīm.

VĒRTS ZINĀT (informācija uz apmeklējuma laiku)

• Ieeja

Maksas (2023. gada ziemas sezonas cenas):

• Pieaugušajiem – 2 eiro,
    • skolēniem, studentiem, pensionāriem – 1 eiro,
    • pirmsskolas vecuma bērniem – bez maksas,
    • ģimenes biļete (2 pieaugušie un bērni līdz 18 gadu vecumam) – 4,50 eiro
  • Objekta pieejamība

Apmeklējuma laikā – ziemā – bērniem piemērots, atsevišķas vietas nav piemērotas cilvēkiem ar kustību traucējumiem un bērnu ratiņiem sniega dēļ

• Nepieciešamais laiks

Vismaz 1 stunda, ja dodas pastaigā pa parku un apmeklē iekštelpu ekspozīciju

• Apkārtējā vide

Parks, ēkas, upe

• Pieejamā infrastruktūra

Dabīgas takas, veidotas takas, atpūtas vietas, informācijas stendi

Daugavas muzejs

Burgers 66

Pēc tādas dabas un kultūrvēstures devas vēl atlicis tikai iepriecināt savus vēderus un tāpēc dodamies atpakaļ uz Salaspili un papusdienojam Burgers 66. Ātri, garšīgi un sātīgi, ar ļoti laipnu apkalpošanu.

Vairāk info – Burgers 66 Salaspils

Diena izdevusies lieliska un varam doties mājās.

Burgers 66

2 replies

Trackbacks & Pingbacks

1. […] dendrāriju, LU Rododendru selekcijas un izmēģinājumu audzētavu “Babīte”, Nacionālo Botānisko dārzu. Bet šoreiz nelielā pastaigā devāmies uz tādu, kas šķiet nav tik pazīstams un populārs […]